• 3 Ocak 2019 Perşembe

Sağlıklı Beyin İçin Uzak Durulması Gereken Gıdalar

Sağlıklı bir beyin oluşumunun süreci anne karnında başlayıp ileriki yaşlara kadar devam ediyor. Sağlıklı bir beyne sahip olmak, üretmemiz, çalışmamız, beden ve ruh sağlığımız, hormonların düzenli salgılanması ve aktif olabilmesi için oldukça önemli.

Yaşam tarzımızda yapacağımız küçük değişikliklerle beyin sağlığımızı korumamız ve daha sağlıklı bir beyne sahip olmamız mümkün. Spor, zihinsel egzersizler ve monoton yaşamdan uzak durmanın yanı sıra vücut ve beyin sağlığımız için dengeli ve düzenli beslenmek çok önemli.

Sağlıklı bir beyin için aşırı hayvansal yağlardan ve kolesterol yükseltici besinlerden kaçınmak gerekir, çünkü damar sertliğini hızlandıran yağlar, damar çeperlerinin elastikiyetini azaltarak ve damar içi boşluğu tıkayarak beyin kanlanmasını bozar. İnsülin direncine sebebiyet vermemek için rafine şekerlerden kaçınıp, şeker tüketimi azaltılmalıdır. Hem metabolik olumsuz etkileri hem de kanserojen özellikler taşıyan trans yağlardan zengin hızlı gıdalar/fast food türü hamburger ve abur cubur tüketiminden kaçınılmalıdır.

Fast food türü yiyeceklerin tüketiminden kaçınırken aynı zamanda şeker tüketimini de olabildiğince azaltmak beyin sağlığımızı korumak için önemlidir.

Şeker beyne akut yani hızlı etkisi ile zarar veren bir madde değil, ancak enerji tüketimi ağırlıklı olarak glikoz başta olmak üzere rafine edilmiş şekerlerle olduğunda şekerin hücre içerisine sokulmasından sorumlu insülin hormonuna karşı vücutta direnç başlıyor. Kan dolaşımındaki insülinin nöroprotektif yani sinir hücrelerini koruyucu özellikleri var. İnsülin direnci hem bu nöroprotektif etkilerin azalmasına hem de hücre içine şeker girişinin azalmasına neden oluyor. Yakın zamana dek, beyin hücreleri için insülinin gerekli olmadığı düşünülüyordu, ancak bu hormonun beyin için de önemli olduğu giderek daha çok anlaşılmaya başlandı. Hatta Amerika’da bir bunama sendromu olan Alzheimer’a beynin diabeti olarak bakan araştırmacılar var. Bunun dışında şekerler yapışkan ve birbirleri ile birleşmeye müsait olan maddeler olup, yaş ilerledikçe AGE denen (Advanced Glycolization Endproduct), hücre içinde çöken ve hücre hasarı oluşturan büyük ve hücre tarafından temizlenemeyen artık maddelerin oluşumuna da sebep oluyorlar.