• 1 Ekim 2018 Pazartesi

Beynimiz İçin Almamız Gereken Vitamin ve Destekler

Beynin enerjisi için doymamış yağları ve rafine edilmemiş meyve kaynaklı şekerleri tercih etmek gerekir. Glukoz beyine hızlı enerji girişi sağlıyor ancak diğer yandan uzun vadede insülin direncine sebep olarak hücre metabolizmasının bozulmasını tetikleyebiliyor. Bunun dışında bizzat enerji molekülü olmasalar da enerji üretimini hızlandıran B vitaminleri de gerekli. Birebir enerji üretimine katılan B vitaminleri tiamin, riboflavin ve niasin ya da basit sıralama ile B1, B2 ve B3 vitaminleri. Hep söylendiği gibi sağlıklı ve dengeli beslenme beyin sağlığı açısından yeterli sayılabilir. Ancak zihin yoğun işlerde çalışan kişiler için takviye olarak B vitaminleri ve balık yağı alınabilir. Bazı vitaminlerin içerisine Uzakdoğu kaynaklı Ginseng denilen bir bitki katılıyor, farklı tipte bitkilere Ginseng denilebiliyor, bunların etkinliği henüz kanıtlanmış değil ve kullanılan başka ilaçlarla istenmeyen etkileşimler gösterebiliyor. Nootropik yani hafıza kuvvetlendirici denilen bitkiler var, örneğin Alzheimer’da denenen Gingko bitkisi böyle bir bitki, fakat bu tarz bitkilerin de hekim bilgisi ve gözetiminde kullanılması gerekli. Son olarak en az yan etkisi olabilecek, ancak bilimsel olarak hafıza arttırıcı özelliği gösterilmiş bir bitki var, o da biberiye ya da bilimsel adı ile Rosmarinus bitkisi. Akdeniz havzasında bol olarak bulunuyor ve dekoksiyonu (kaynatılması) ile yapılacak çay aşırıya kaçmamak kaydı ile beyin ve zihin sağlığı için kullanılabilir. İnsan beyni için gerekli besinlerin başında omega-3 denilen yağ asitlerinden ve fosfordan zengin balıkların tüketilmesi önemli. Ancak balıkların içinde kurşun birikimi gibi ağır metallerin de toplanması olabileceğinden derin dip balıklarının tüketilmemesi ve açık deniz kaynaklı balıkların tüketilmesi tercih edilmeli. Bunun dışında kuruyemişler de içerdikleri yağ asitleri ve tokoferol denilen E vitamin nedeni ile beyin işlevleri açısından faydalı.